Boekhouding bij starters; zelf doen of uitbesteden?

november 2nd, 2016 Posted by Administratie, Belasting, Nieuws, Ondernemerschap No Comment yet

Deze week waren wij aanwezig bij het startersevenement bij Seats2Meet, georganiseerd door de gemeente Amersfoort in samenwerking met Rabobank en online platform ikwordzzper.nl.

Wij zijn door Martijn Pennekamp (www.ikwordzzper.nl) uitgenodigd om hierbij als professionals aanwezig te zijn, om eventuele vragen van de aanwezigen te kunnen beantwoorden op het gebied van boekhouding en belasting.

Ruim 80 enthousiaste mensen uit Amersfoort (en directe omgeving) zijn op deze avond afgekomen. Tijdens 2 ronden kon men kiezen uit verschillende workshops om zodoende informatie te verzamelen om een goede en gedegen start te kunnen maken als zelfstandige.

www.frontfinance.nl

stand bij startersevenement

In de tussenliggende pauzes was volop gelegenheid om met elkaar te netwerken, maar ook om vragen te stellen aan een aantal professionals die daar aanwezig waren. Waaronder wij. En dat hebben we geweten. Van allerlei kanten kwamen diverse vragen tevoorschijn. Heel goed om te horen dat de meeste aanwezigen heel serieus omgaan met deze stap in hun leven, en een gedegen voorbereiding hebben om hun onderneming tot een succes te leiden.

Een vraag die vaak werd gesteld, was: “is het nou verstandig om de boekhouding uit te besteden, of kun je het beter zelf doen?”. Tja, wat is wijsheid?

Natuurlijk ligt dit ten eerste aan de persoon in kwestie. Heb je affiniteit met cijfers, of juist niet? Vind je het leuk om met je eigen boekhouding aan het werk te zijn, of niet? Heb je de tijd om de boekhouding regelmatig bij te werken, of niet? Wil je tijd vrijmaken voor het bijwerken van je boekhouding, of niet?

Tegenwoordig zijn er allerlei online pakketten beschikbaar om op een eenvoudige wijze je boekhouding te verwerken. Qua prijs zijn de meeste ook niet erg duur, dus daar zal het niet aan liggen. Maar weet je wat je aan het doen bent? Mag je alle kosten wel aftrekken van de winst? Mag je alle betaalde BTW op bonnen/facturen wel aftrekken? Wanneer moet de BTW op een factuur worden afgedragen?

Boekhouding is niet voor niets een apart vak, daar hebben mensen voor geleerd! Dat wil niet zeggen dat het voor anderen onmogelijk is om te doen, maar geeft wel aan dat er wetten en regeltjes zijn waar je aan moet voldoen. Doe je dit verkeerd en wordt je gecontroleerd door de Belastingdienst, dan kan je zomaar een naheffingsaanslag met boete en rente verwachten.

Bij startende zzp-ers is de hoofdreden voor het zelf verwerken van de administratie, het feit dat er geen gelden beschikbaar zijn om een boekhouder in te huren. Met de hedendaagse online mogelijkheden bestaat er echter volop de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met een boekhouder. Je doet dan zelf de boekhouding, en vraagt periodiek de boekhouder om even mee te kijken of je alles correct hebt verwerkt. Best of both worlds: je doet de meeste werkzaamheden zelf, maar weet na de controle dat alles op de juiste manier is verwerkt. Hierdoor hou je de kosten in bedwang.

Dit is natuurlijk een prima oplossing, maar deze oplossing is niet voor iedereen geschikt. Je moet er namelijk wel tijd voor vrij (willen) maken, want ook het bijhouden van een administratie kost tijd. Zoals een van de aanwezigen stellig wist te melden: “ik heb hier een calculatie op losgelaten, 1 uur per maand betalen aan mijn boekhouder kost mij € 50,- terwijl ik zelf hier minstens 4 uur aan kwijt zou zijn. Deze kan ik beter gaan werken, want dat levert mij € 200 aan omzet op.”

En dat is ook een benadering…

Tags: , , ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>